بتازگی جت لوکس و جدیدی طراحی و به روز شده که قادر است شما و 17 نفر از دوستان نزدیکتان را ظرف سه ساعت از نیویورک به لندن برساند.

این جت مافوق صوت موسوم به اس- 512 (S-512) توسط شرکت اسپایک ایرو اسپیس که در بوستون قرار دارد طراحی و سال 2013 معرفی شد. این شرکت بتازگی اعلام کرده با به روز رسانی در طراحی هواپیما پرواز امن تری برای مسافران به ارمغان آورده است. همچنین نماینده شرکت اعلام کرده این به روز رسانی باعث سریع تر شدن جت مسافرتی شده است.

مهندسان شرکت طراح ادعا کرده اند وسیله ابداعی آنها می تواند به حداکثر سرعت 8/1 ماخ (معادل 2205 کیلومتر در ساعت) یعنی 8/1 برابر سرعت صوت برسد. برای مقایسه و درک بهتر این فناوری می توان گفت سریع ترین بوئینگ 747 تجاری (جمبوجت) می تواند به حداکثر سرعت 92/0 ماخ (1126 کیلومتر بر ساعت) برسد. اگر واقعا اس-512 بتواند به چنین سرعتی برسد، می توان گفت به اندازه یک جنگنده نظامی اف ـ 18 هورنت سرعت دارد.

همچنین این هواپیما با این رکورد، 724 کیلومتر بر ساعت از سریع ترین جت های غیرنظامی موجود سریع تر خواهد شد. با چنین سرعت سرسام آوری مسافران می توانند فاصله نیویورک تا لندن را ظرف سه ساعت بپیمایند.

این هواپیما آن قدر سریع است که مثلا مسافران اروپایی می توانند با آن صبح از پاریس به دبی بروند و پس از خرید و سرگرمی برای شام خودشان را به منزل در پاریس برسانند.

به گفته اناتوش مویترا، یکی از مهندسان ارشد اسپایک ایرو اسپیس، این سفر مافوق سریع به لطف طراحی بال های جدید موسوم به دلتا میسر شده است. این بال های جدید باعث ارتقای کارایی آیرو دینامیکی و بهبود عملکرد پرواز در سرعت های پایین و سرعت های بالا می شود.

شکل بال ها و دم تازه اصلاح شده باعث کاهش مقاومت در برابر حرکت و مقاومت هوا می شود. این عاملی بوده که همواره به کند شدن هواپیما و افزایش مصرف سوخت منجر شده است. دم جدید هواپیما همچنین باعث می شود هواپیما سبک تر شده که همین مساله به نوبه خود به پرواز سریع تر هواپیما کمک می کند. سرعت این جت تنها بخشی از جذابیت های آن است. طراحی داخلی کابین شبیه چیزهایی است که در فیلم های علمی ـ تخیلی دیده ایم.

پنجره های بزرگ این هواپیما امکان دید پانورامیک را برای سرنشینان فراهم می کنند. قابلیت های صندلی در اس-512 نیز از صندلی های یک پرواز درجه یک بسیار بیشتر است. البته این همه خدمات لوکس برای شما هزینه بردار است. اس-512 به عنوان یک جت تجاری طراحی شده و بر اساس پیش بینی ها بین 60 تا 80 میلیون دلار (حدود 194 میلیارد تا 258 میلیارد تومان) هزینه ساخت آن است. ویک کاچوریا مدیرعامل شرکت اسپایک ایرواسپیس معتقد است پروازهای مافوق صوت آینده صنعت حمل و نقل هوایی را دگرگون خواهند کرد.

هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام"وبلاگ علمی فراسوی فیزیک" از لحاظ اخلاقی غیرانسانی می باشد لطفا رعایت فرمایید.