طرحی که ناسا منتشر کرده و در آن تصویر زمین و خورشید (چپ) با طرحی از کپلر-452ب و خورشیدش شبیه‌سازی شده است.



ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، روز پنجشنبه اول مرداد از کشف نخستین سیاره‌ای خبر داد که در اندازه‌ای شبیه به زمین، در فاصله‌ای قابل سکونت به دور ستاره‌اش و تقریبا مشابه فاصله زمین با خورشید، می‌چرخد.

این نخستین بار در تاریخ است که سیاره‌ای با مشخصاتی تا این اندازه شبیه به زمین، در گیتی کشف می‌شود و کشف آن، هیجان فوق‌العاده دانشمندان و فضاشناسان را به دنبال داشته است.

به گزارش تلویزیون سی‌ان‌ان، اگرچه هنوز مشخص نیست که این سیاره نیز مانند زمین، از آب، هوا و خاک و سنگ تشکیل شده باشد اما کشف چنین سیاره‌ای، دستاورد بسیار بزرگ و بی‌سابقه‌ای به شمار می‌آید.

سیاره جدید به افتخار فضاپیمای یابنده‌اش که کپلر نام دارد، کپلر-۴۵۲ب نام‌گذاری شده است.

کپلر-۴۵۲ب در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری با زمین و در صورت فلکی ماکیان قرار دارد و تقریبا ۶۰ درصد بزرگتر از زمین است.

ناسا می‌گوید که این سیاره «پسرعموی پیرتر و بزرگ‌تر زمین» است.

فاصله این سیاره با ستاره‌اش تقریبا مشابه فاصله زمین تا خورشید است؛ فاصله‌ای که در فضاشناسی به آن فاصله قابل سکونت می‌گویند. در این فاصله احتمال وجود آب به عنوان مایع اصلی حیات وجود دارد.

تخمین زده می‌شود که نیروی جاذبه در کپلر-۴۵۲ب تقریبا دو برابر زمین باشد.

اگرچه فاصله این سیاره با خورشیدش کمی بیشتر از فاصله زمین تا خورشید است اما به دلیل اینکه ستاره سیاره تازه کشف شده روشن‌تر است، کپلر-۴۵۲ب تقریبا به همان اندازه انرژی از آن دریافت می‌کند که زمین از خورشید.

جان جنکینز، از مسئولان این پروژه گفته است که «زمین امروز کمی کمتر تنهاست».

آقای جنکینز افزوده که سیاره تازه کشف شده «به احتمال قریب به یقین دارای جو است» اگرچه هنوز نمی‌شود گفت که ماده آن از چیست.

گردش کپلر-۴۵۲ب به دور خورشیدش ۳۸۵ شبانه‌روز طول می‌کشد که بسیار شبیه به زمین است. 

ناسا تخمین می‌زند که این سیاره بیش از شش میلیارد سال است که در این فاصله به دور خورشیدش می‌گردد و این زمان مناسبی برای به وجود آمدن حیات بر روی آن است.

پیش از کشف کپلر-۴۵۲ب، سیاره دیگری به نام کپلر-۱۸۶اف شبیه‌ترین سیاره به زمین شناخته می‌شد که با ۵۰۰ سال نوری فاصله با ما، ۱۰ برابر از زمین بزرگتر بود اما تنها یک سوم انرژی را که زمین از خورشید می‌گیرد، از خورشیدش دریافت می‌کند.

پروژه ۶۰۰ میلیون دلاری کپلر از سال ۲۰۰۹ و با هدف کشف سیاره‌های احتمالا قابل سکونت در کهکشان راه شیری آغاز به کار کرد.