شاید فکر کنید معنی سکوت مطلق را می‌دانید، اما اشتباه می‌کنید،‌ زیرا در غیاب کامل هر نوع صدا مغز خود تولید صدا را آغاز می‌کند زیرا اتکای زیادی بر امواج صوتی دارد که روزانه در اطرافمان می شنویم. علاوه‌ بر این ساکت‌ترین نقطه جهان جایی نیست که شما به آن دسترسی داشته‌باشید،‌ از این رو تجربه‌ای از آن نخواهید داشت، اما محققان بتازگی با جذب بیش از ۹۹٫۷ درصد صدا، موفق شدند تقریبا به سکوت مطلق دست یابند.

محققان دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ سیستم جدیدی را ابداع کرده‌اند که می تواند ۹۹٫۷ درصد امواج فشاری (صدا) با بسامد پایین را با استفاده از مواد و ساختارهای زیرطول‌موجی (Subwavelength) جذب کند. این سیستم جاذب صدا دارای ساختاری است که از دو تشدیدگر تشکیل شده که هر دو با بسامد یکسانی تنظیم شده‌اند. این سیستم جدید به جای یک رزوناتور یا تشدید‌کننده از دو رزوناتور برخوردار است، دستگاه‌هایی که به گونه‌ای تنظیم شده اند تا پس از برخورد با هر نوع فرکانسی از صوت دچار ارتعاش شوند.

مشکل رویکرد‌های سنتی جذب صوت این است که عایق‌های صوتی مورد استفاده ترکیب‌هایی برای مهار فرکانس‌های مختلفی از صدا هستند،‌ با این‌ همه جلوگیری از نفوذ تمامی فرکانس‌های صوتی فراتر از توانایی‌های مواد مدرن است. در اینجاست که تشدیدگرها کارایی پیدا می‌کنند. در سیستم جدید رزوناتور یا تشدیدگر اول به هوای آزاد و یا هر چیر دیگری که جاذب را احاطه کرده اجازه می‌دهد امواج صوتی را از خود عبور دهند. تشدید‌گر دیگر مسئولیت دفع هر نوع امواج صوتی سرگردان که از تشدید‌گر اول ساطع شده‌اند را به عهده دارد و عملکرد ترکیبی این دو تشدیدگر، صرف‌نظر از شدت امواج صوتی به قدرت جذب ۹۹٫۷ درصدی صوت دست پیدا می‌کند.

navy-sound_1024سیستم جدید بر پایه آزمایشی ساخته شده که سال گذشته توسط همین گروه انجام شد. در آن آزمایش لایه نازکی از مواد جاذب در کنار لایه‌ای بازتابنده و سخت مورد استفاده قرار گرفته‌ بود و به این شکل امواج صوتی در هوای میان این دو لایه به دام می‌افتادند. سیستم جدید همین استراتژی را در پیش گرفته‌است با این تفاوت که در آن از یک تک لایه استفاده شده‌است.

محققان می‌گویند سیستم جدید یکی از کامل‌ترین عایق‌های صوتی است که هیچ صدایی در آن پخش نمی‌شود و نیازی به دیواره بازتابنده یا دیگر تکنیک‌های کنترل کننده امواج نیز ندارد و می‌تواند امواج صوتی با هر زاویه‌ای را کاملا خنثی سازد. با ابداع چنین اتاقی که در برابر صوت کاملا غیرقابل نفوذ است این پرسش به ذهن می‌آید که انسان چه مدت زمانی را می‌تواند در سکوت مطلق دوام بیاورد؟ گروهی بر این باورند که انسان تنها می‌تواند سکوت مطلق را تا ۴۵ دقیقه تحمل کند و پس از آن احتمال دیوانگی وجود دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Physics Letters منتشر شده است.

 منبع: sciencealert