شهاب باران برساوشی هر سال از ۲۷ تیر تا ۲۴ شهریور مناظری زیبا و نورانی را در آسمان شب به تصویر می‌ کشد، به گفته ی منجمان اوج نمایش این بارش شهابی در چهارشنبه و پنجشنبه،‌ ۲۱ و ۲۲ مرداد ماه خواهد‌ بود...

به گزارش فراسوی فیزیک به نقل از بیگ بنگ، رصد‌گران نیمکره ی شمالی در روزهای اوج این شهاب‌باران در هر ساعت می توانند نزدیک به ۱۰۰ شهاب آسمانی را مشاهده کنند، البته در صورتی که در منطقه‌ای تاریک و به دور از آلودگی‌های نوری باشند. امسال کار پیدا کردن آسمان تاریک برای رصدگران آسان‌تر هم شده است چرا که اوج این بارش در تاریخ ۲۲ مرداد دقیقاً با شب قبل از ماه نو همزمان شده به بیانی دیگر رصد‌گران می‌توانند در آسمانی تاریک به شهاب‌ باران نظاره کنند.

شهاب‌های بارش برساوشی معمولاً سریع و پرنور هستند و معمولاً ردشان نیز در آسمان به جا می‌ماند که در بارش امسال به دلیل نبودن ماه بسیار زیباتر هم خواهد بود. نام برساوشی برگرفته از نام صورت فلکی برساوش است که منشا این شهاب‌باران است. در واقع ذرات جدا شده از دنباله‌دار سوییفت-تاتل به هنگام خروج از منطقه‌ی داخلی منظومه‌ی شمسی تشکیل شده و در نوسان است.

Perseid-Meteor-Shower

به گفته اخترشناسان بهترین زمان برای رصد شهاب‌ باران در نیمکره شمالی پس از نیمه شب ۲۱ یا ۲۲ مرداد ماه است. برای رصد شهاب‌ها نیازی به تجهیزات گران قیمت و پیچیده نخواهد بود زیرا شهاب‌های شهاب‌باران برساوشی معمولا به اندازه‌ای درخشان و بادوام هستند که با چشم غیر مسلح نیز می‌توان به راحتی آنها را مشاهده کرد. در اوج این بارش شهابی ۶۰ تا ۱۰۰ شهاب در هر ساعت با سرعت ۲۰۹ هزار کیلومتر بر ساعت وارد جو زمین می‌شوند و می‌سوزند. نکته‌ی جالب این است که شهاب سنگ‌ها بسیار کوچک هستند و وزنشان در حدود یک یا دو گرم است.