مطالعات جدید محققان بر روی یک ماده معدنی نشان می دهد میدان مغناطیسی زمین، که محافظ نامرئی سیاره ما در برابر اشعه های مضر خورشیدی و کیهانی میباشد، بیش از ۴٫۲ میلیارد سال پیش وجود داشته است.

این یافته توسط “جان تاردونو” ژئوفیزیکدان دانشگاه روچستر بدست آمده است که قبلاً بهترین تخمین را در خصوص میدان مغناطیس کره زمین مطرح کرده بود (۳٫۲ الی ۳٫۴۵ میلیارد سال) او و گروهش برای این تخمین جدید، سنگ های زیرکُن (zircon) ریزی را در غرب استرالیا مورد بررسی قرار دادند که مربوط به دو دوره ابتدایی تاریخچه زمین، یعنی دوره های Archean و Hadean بودند.

با مطالعه ماده معدنی و قیمتی زیرکُن در این سنگ ها دانشمندان دریافتند، پیشینه میدان مغناطیسی زمین به خیلی قبل تر از آنچه تصور میشد بر می گردد. این ماده معدنی گران قیمت به طور طبیعی به حالت مذاب است و زمانی که سرد می شود، درون آن ترکیباتی به نام مگنتیت وجود دارد که حاوی اطلاعاتی در مورد پیشینه میدان مغناطیسی زمین است.

earths-magnetic-field-4-2-billion-years-old

بدون میدان مغناطیسی، حیات بر روی زمین ممکن نیست؛ چراکه بادهای مضر خورشیدی، اتمسفر و آب های سطح زمین را از بین می برند و زمین با اشعه بمباران می شود. تحلیل اطلاعات جدید توسط دانشمندان ژئوفیزیک، پیشینه میدان مغناطیسی زمین را بیش از ۴٫۲ میلیارد سال نشان می دهد؛ یعنی کره زمین دست کم ۷۵۰ میلیون سال زودتر از آنچه که تاکنون تصور می شد دارای میدان مغناطیسی بوده است.

محققان معتقدند این داده ها مربوط به رویدادی به نام “آخرین بمباران سنگین” است که در آن تمام سیارات منظومه شمسی به مدت سیصد میلیون سال توسط دنباله دارها و شهاب سنگ ها بمباران شدند. به نظر می رسد مریخ نیز به فاصله کوتاهی از زمان پیدایش، میدان مغناطیسی ایجاد کرده بود، اما این میدان پس از گذشت حدود چهار میلیارد سال از بین رفت و این سیاره را در مقابل ذرات و بادهای مضر خورشیدی آسیب پذیر کرد. جزئیات بیشتر این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.