میدان مغناطیسی زمین، از حدود چهارمیلیارد سال قبل وجود داشته و شکل گرفته است

بر طبق یافته‌های جدید محققان، میدان مغناطیسی زمین -که مانند سپر، از این سیاره و اتمسفرش در برابر تشعشعات مضر محافظت می‌کند- حداقل چهارمیلیارد سال عمر دارد.

این رقم حداقل 550میلیون سال قدیمی‌تر از چیزی است که پیش از این درباره‌ی قدمت میدان مغناطیسی زمین تصور می‌شد.

محققان دانشگاه «روچستر» در نیویورک، این موضوع را با آنالیز کردن کریستال‌هایی دریافتند که در غرب استرالیا پیدا شده بود. این کریستال‌ها، حاوی اطلاعاتی از میدان مغناطیسی زمین بودند که در فرآیند شکل‌گیری آن‌ها به جا مانده بود.

نتایج این تحقیق (که در مجله‌یScience به چاپ رسیده) نشان می‌دهد چرخش اتم‌های آهن موجود در کریستال‌های سنگی این ناحیه، متناسب با چینش میدان مغناطیسی زمین است.

همچنین در این نمونه سنگ‌ها، کریستال‌های «زیرکونیوم» نیز وجود دارد که قدمت‌شان به چهارمیلیارد سال قبل می‌رسد و آن‌ها هم مطابق جهت میدان مغناطیسی زمین چیده شده‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد که میدان مغناطیسی زمین، از حدود چهارمیلیارد سال قبل وجود داشته و شکل گرفته است.

میدان مغناطیسی زمین، حاصل چرخش هسته‌ی مذاب و خارجی زمین است و فهم نحوه‌ی شکل‌گیری آن، از این جهت اهمیت دارد که شکل‌گیری حیات روی زمین، مدیون وجود این ویژگی است.

هیچ‌کدام از دیگر سیارات منظومه‌ی شمسی، میدان مغناطیسی ندارند. میدان مغناطیسی یکی از ویژگی‌هایی است که باعث شکل گیری حیات روی زمین شده است و بدون آن حیات در صورت شکل‌گیری به سرعت از بین می‌رود.

هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام"وبلاگ علمی فراسوی فیزیک" از لحاظ اخلاقی غیرانسانی می باشد لطفا رعایت فرمایید.