مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا بااستفاده از پایه سلفی که به همراه دارد سلفی ۳۶۰ درجه‌ای از خود در میان منطقه معبر ماریاس در مریخ به ثبت رسانده‌است.

براساس گزارش تلگراف، این روبات برای حفاری در سنگی به نام باک‌اسکین به منظور بررسی ساختار شیمیایی سیاره سرخ در این منطقه به سر برده و درحال حاضر درحال بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده‌ در آزمایشگاه داخلی‌اش به سر می‌برد.

کنجکاوی پیش از این و در 21 می 2015 در حین بالارفتن از ارتفاعی در این منطقه برای تسلط بر محیط اطراف اعلام کرده‌بود این منطقه مملو از سیلیکا و هیدروژن است.

پس از حفاری در میان سنگ‌ها این روبات از دوربین بازوی روباتیک خود برای ثبت چندین عکس استفاده کرد که از سرهم کردن این تصاویر تصویر سلفی 360 درجه‌ای به دست آمده‌است. این کاوشگر از آگوست سال 2012، زمانی که روی مریخ فرود آمد تاکنون بیش از 11 کیلومتر مسافت را پیموده‌است و درحال حاضر درون حفره‌ای عمیق به نام حفره گیل قرار گرفته‌است.

در مرکز این حفره کوهی بزرگ به نام کوه شارپ قرار گرفته که کنجکاوی در اصل درحال بالارفتن از دامنه این کوه و بررسی سنگ‌های آن است. نتایج اولیه حاکی از آن هستند که درون نمونه‌های جمع‌آوری شده مقدار زیادی سیلیکا و هیدروژن وجود دارد. سیلیکا عنصر تشکیل‌دهنده سنگ بوده و حاوی سیلیس و اکسیژن است، عناصری که در کوارتزهای زمینی نیز وجود دارند.

وجود مقدار زیادی سیلیکا درون سنگ می‌تواند نشاندهنده شرایط مناسبی برای حفظ مواد ارگانیک باستانی احتمالی باشد، که در صورت وجود دانشمندان می‌توانند از نزدیک آنها را مورد بررسی قرار دهند. همچنین بالا بودن میزان هیدروژن در سنگ‌ها نشان از وفور آب در این منطقه‌است به طوری که محققان می‌گویند در عمق یک متری منطقه‌ای که کنجکاوی در آن به سر می‌برد، دو تا سه برابر بیشتر از دیگر مناطقی است که کنجکاوی تا‌به‌حال از آنها عبور کرده‌است.

در سلفی جدیدی که کنجکاوی از خود به ثبت رسانده،‌دو تکه آبی رنگ دیده می‌شود. این بخش‌های آبی‌رنگ منطقه‌ای است که کنجکاوی در آن حفاری انجام داده‌است.

هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام"وبلاگ علمی فراسوی فیزیک" از لحاظ اخلاقی غیرانسانی می باشد لطفا رعایت فرمایید.